Followers

Labels

Wednesday, March 23, 2011

Now I Know..


Ok. adakah ada di antara anda yang takut pada tiang dan palang lompat tinggi? well..bagi atlet lompat tinggi, benda2 tu perkara biasa bagi mereka. but for me..even saya pernah jadi atlet dulu(atlet balapan),tetapi...selama 18 tahun 4 bulan saya hidup di dunia ini,saya x pernah berani untuk melompat apatah lagi melepasi palang lompat tinggi tersebut walaupun hanya pada ketinggian yang budak tadika pun boleh lepas.saya mmg fobia sangat dengan acara lompat tinggi. n i dunno the reason i became too phobia for it. and selama ni pun,if ada ujian TARA untuk memilih atlet, saya merupakan salah seorang pelajar yang tidak pernah melepasi palang lompat tinggi. bukan apa, takut..xda keyakinan dan rasa x boleh lepas palang tu.. uhh~~


Setelah masuk ke IPGM KBM a.k.a IB.. banyak benda baharu yang saya pelajari. well, i love PENDIDIKAN JASMANI a.k.a PJ. hell yeah.no doubt! subjek ni yang paling ditunggu-tunggu coz kalau anda y x kenal saya,maybe you'll set in your mind that i'm not an active girl.but..kalau yg kenal saya,mereka pasti tahu saya jenis yg mcm mana. saya x suka buat sesuatu yang membosankan and x menggunakan tenaga. even i'm a little bit chubby,but i really like activity which make my shirts wet. lol..And actually, i just found that i can do something i really phobia for during PJ.. and i'm thankful to PJ's subject coz gave me chance to find something in myself. em...apa lagi kalau bukan ACARA LOMPAT TINGGI.

 I'm really proud of myself coz i can do it. i never expect that saya bole melepasi palang lompat tinggi sehingga ketinggian 1.20meter.maybe bagi anda ia cuma ketinggian paras rendah,but for me.. it's the highest achievement in my life. coz saya x pernah sekalipun melepasi palang lompat tinggi sebelumnya.and hal ini membuatkan saya bertanya kepada diri saya sendiri 'mengapa saya x jumpa kebolehan ini sebelum saya bergelar guru pelatih?mengapa selama saya menjadi atlet,saya x sedar bahawa saya boleh melakukan pelbagai acara dalam sukan?' jawapannya hanya SATU.. selama ini, i have no courage and trust to do or try something new. see..betapa ruginya hidup saya selama 18 tahun yang lalu..


Ok.my main point is bukan nak meninggi diri.just nak bagi keyakinan n semangat n motivasi kepada mereka di luar sana yang mengalami fobia yg sama dengan saya. Well, untuk melepasi palang lompat tinggi tersebut bukanlah perkara yg mudah bagi mereka yg mengalami fobia seperti saya. Saya pantang dicabar but suka mencabar diri sendiri. then, semasa 1st time nak lompat palang tersebut, saya mencabar diri saya untuk melepasi palang tersebut. Dengan menggunakan teknik yg betul+keberanian+keyakinan+semangat+motivasi yg tinggi,saya berjaya melepasi palang tersebut. Hal ini membuatkan saya lebih yakin untuk mencuba peringkat yg lebih tinggi. 

So..untuk melepasi palang itu, teknik yang betul bukanlah perkara utama..but,what you need are.. COURAGE, TRUST YOURSELF and DON'T AFRAID TO TRY SOMETHING NEW. kenapa saya kata mcm ni? well, even you got the right technic, but you got no courage to jump, do you believe that you can jump into the 'palang'? i said NO! kalau x percaya,kajilah sendiri.buatlah pemerhatian sendiri.


So..peps out there, jgn takut untuk melakukan sesuatu even kamu fobia untuk melakukan perkara tu(i mean perkara yang elok la..bukan yg x elok)..believe me,if you got courage and trust,you can do your best! End of the story, TRUST AND ENCOURAGE YOURSELF TO TRY SOMETHING NEW.


p/s kalau nak lompat tinggi,pastikan buat warming up and stretching dulu.klu x,confirm sakit2 badan mcm saya sekarang. lol

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...